De Markthal in Rotterdam

1c.jpg

 

Regent het pijpenstelen en loopt de Rotterdamse Koopgoot bijna over, dan ga je gewoon naar de Koopkathedraal een paar straten verderop. Ongeveer 90 marktkramen zijn op een architectonisch zeer verantwoorde manier overdekt door het prestigieuze architectenbureau MVRDV. Rotterdam, nooit vies van een bouwkundig experimentje, heeft hiermee een wereldprimeur. Want Markthal Rotterdam is meer dan alleen een markt. Hier zijn luxe appartementen, een grote versmarkt, horeca, foodwinkels, een supermarkt en ondergronds parkeren bij elkaar gebracht. 

Nog een primeur is de binnenkant van de hal. Kunstenaar Arno Coenen heeft op het ‘plafond’ het grootste kunstwerk van Nederland gemaakt: de Horn of Plenty. 11.000 m2 met afbeeldingen van groeten, fruit, bloemen en vis, in heldere kleuren. Sixtijnse kapel, move aside please! 

 

Het is een prestigieus project met een hoog yuppengehalte. Past dat wel bij de Maasstad?

De Rotterdammers zelf blijken hun piepers en stukkie fruit liever op de reguliere buitenmarkten te kopen. Vaak zijn die markten een stuk groter met meer diversiteit en beduidend goedkoper. 

Inmiddels heeft TV-kok Jamie Oliver lucht gekregen van de ontwikkelingen in Rotterdam en wil nu, 6 maanden na de opening, ook een plekje in de Markthal. De pastaboer ter plekke is het daar niet mee eens. Dit soort concurrentie was niet de afspraak. Dat geeft dus herrie. 

Hier en daar is er ook wat gemopper over de aanwezigheid van ketens als Multivlaai, Etos en Delifrance.  Gelukkig vormen wat autochtone notenkramen (een stuk of 4), een handjevol kaasboeren en wat local heroes als banketbakkerij Van Beek & Specker, een goed tegenwicht.

In december jl heeft de eerste marktkoopman zijn kraam al te koop gezet op Marktplaats (!) wegens sterk teruglopende omzet. Hij wil niet wachten totdat er meer slachtoffers gaan vallen in het toch wel dure complex. Nu staan potentiële kopers nog in rijen te wachten om zijn stekkie over te nemen en het avontuur aan te gaan.

 

De conclusie is dat Rotterdam zich (wederom) op de kaart heeft gezet in de hele wereld. Van Amerika tot China, overal is de opening van deze stadskoepel in het nieuws geweest. Het gebouw zal zeker grote aantallen toeristen trekken waaronder veel liefhebbers van architectuur. Maar of de Rotterdammers zelf hun dagelijkse boodschapjes hier gaan doen, dat is nog maar de vraag. 

Ach, mocht het niet lukken met de markthal dan kan het gebouw in de toekomst altijd nog dienst gaan doen als overdekt openlucht theater.

 

 

markthal3

 

1e

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *